PAGINA 7. CE TREBUIE SA STII INAINTE DE A PUNE PE ROATE UN STARTUP

Odata cu inceputul lui Septembrie am bagat sandalele la iernat, am scos nisipul dintre taste si am declarat oficial inchisa vara. Nu si vacanta pentru ca speram s-o mai tulim cateva zile p-aici, pe colo. In schimb, cu Sorin nu-i de gluma: e gata vacanta, pa! Si ne-a luat la intrebari vis-a-vis de business. Cum ati trecut prin chinurile facerii, cum l-ati construit, ce-aveti de gand pe viitor. Astea au fost in mare subiectele, insa structurate ceva mai coerent, cum vedeti in imaginea de mai jos. Iar daca el ne-a intrebat, atunci hai sa-i raspundem.

3 lucruri pe care oamenii ar trebui sa le stie atunci cand pornesc un business

  1. Nu functioneaza ca side job, trebuie sa fii all in. E o chestie pe care am experimentat-o si eu si Ovidiu. Pana nu ne-am desprins de caldurica unui salariu lunar, n-am simtiti cu adevarat ce inseamana sa o iei de la 0. Oricat de misto ar fi la job, oricat de permisivi ti-ar fi sefii, NU O SA-TI IASA BUSINESS-UL DECAT DACA TE IMPLICI 100%. Cum zicea si Paul Graham intr-o prezentare la Standford: a startup is gonna take over your life in a manner that you don’t realise.
  2. Nu astepta o investitie pentru a-ti pune afacerea pe roate. In lumea tech exista un soi de “calapod” pe care un startup il urmeaza: idee -> mvp (minimal viable product) ->  investitie -> growth -> exit. In etap MVP multi se bazeaza ca o sa apara investitorul-minune care o sa pompeze bani pana incepe afacerea ta sa produca. E intr-adevar un model, insa cel mai misto este SA PRODUCA AFACEREA TA BANI inaine sa ai nevoie de banii investitorilor. E ca-n viata, la final business-ul depinde de tine si acolo e sweet spot-ul: cum convingi pe cineva sa te plateasca pentru ceea ce ai creat. Iar ca sa revin la propozitia initiala: nu a exista niciodata o perioada mai buna sa-ti pui pe roate un startup. De la site pana la promovare: totul este GRATIS in ziua de azi. E si pacat sa nu pornesti un business.
  3. Da-i drumul chiar daca nu e perfect. Asa cum ziceau cei de la Hotjar: stii ca esti in zona ideala atunci cand ti-e un pic rusine de produsul tau. Daca il supra perfectionezi de unul singur in dormitor (suna mai misto beci sau garaj, but hey, noi stam la bloc) risti depresia cand piata o sa-ti respinga ideea si tu n-o s-o mai poti modifica pentru ca ai lucrat prea mutl la ea. Daca nimeni nu intelege nimic, atunci trebuie sa te intorci in dormitor si sa mai lucrezi. Cum ziceam, zona ideala este la mijloc.
  4. Fa un research. Nu te baga ca vaca-n lucerna, ia-ti timp sa intelegi piata in care urmeaza sa intri, cauta oameni care lucreaza in industrie si scoate-i la bere, citeste articole, fa chetionare…the world is your oyster. In 2 luni de research s-ar putea sa ai epifanie dupa epifanie care fie o sa-ti salveze viitorul startup, fie o sa-l ingroape in adancul inconstientului. Cu toate astea o sa castigi enorm de mult timp pretios.
  5. Odata ce ai rezultatele research-ului, testeaza intentia. Toti o sa-ti spuna ce misto e ideea, o sa te incurajeze bla bla bla si in proportie de 99% o manance rahat. De ce? Pentru ca una zic si alta fac. Declarativ, toti renuntam la zahar, pana te intreaba chelneru ce desert sa-ti aduca la meniul zilei. So, dupa ce stii ce vrei sa faci, cum vrei s-o faci si primesti niste semne bune in urma unui research, testeaza pe bune idee cu un simplu landing page in care lumea trebuie sa dea click pe butonul de cumpara sau fa-ti cont. Asta e inca o etapa in care research-ul se izbeste frontal de realitatea pietei, care ne duce la urmatorul punct
  6. Asteapta piata raspunde diferit decat te-ai astepta. Oamenii chiar au un milion de chestii pe cap. Minunata ta inventie o sa le capteze atentie 10 secunde si PA! Pe oameni nu-i intereseaza produsul tau, de aceea sa nu fii surprins cand vezi ca n-are nimeni timp de tine. E absolt normal, ceea ce ne duce catre alt punct
  7. Fii bagaciosi pic peste limita. Trebuie sa dai 5 mail-uri de follow-up? Trebuie sa intrebi de 10 ori? Trebuie sa trimiti al paispelea sms? O sa fii surprins sa vezi ca nu-i deranjezi pe oameni, ci pur si simplu le reamintesti de tine, pentru ca asa cum ziceam mai sus toti au alte probleme decat cea pe care vrei s-o rezolvi tu.
  8. Ia-ti un co-founder. La fel ca haita de lupi, business-ul e o munca de echipa. De unul singur n-o sa fie cu 50% mai greu, ci de 400% mai greu, pentru ca sprijinul pe care-l simti din partea unui “coechipier” creste exponential pe luna ce trece. In plus, startup-urile cu un singur founder nu prezinta prea mult interes pentru investitori (decat daca ideea e geniala), pentru ca e ca la armata: two si one and one is none 🙂
  9. Ignora-i pe cei care te descurajeaza. Daca mai sus vorbeam de cei care zambesc si-ti zic ca-i super misto ce-ai creat pana cand trebuie sa bage cardu’, aici abordez o alta categorie: hater-ii. Oamenii astia au resurse nelimitate de resentimente, frici, frustrari pe care le proiecteaza pe tine pentru ca ei nu au curaj sa recunoasca realitatea. Detractorii n-au construit nimic in viata, dar in schimb au facut cont de Facebook cu care se simt imbatabili. Am vazut business-uri blocate din cauza unor comment-uri pe Facebook sau a unor articole de blogarasi piscotari. Uat da fac? Tu detii puterea business-ului, tu stii ce-i mai bine pentru afacerea ta, tu ai creat tot mecanismul asta care se misca, tu ai aruncat un bulgare care tot creste, doar n-o sa te intereseaza de-un ciot uscat, nu?

Cea mai buna lectie de business invatata?

  • Piata o sa reactioneze 95% diferita fata de ce visezi tu. Noi sapam continuu dupa market fit, pentru ca produsul nostru este clar pentru toti, dar nu in aceeasi masura. Mai mult o sa fii surprins sa vezi ca de fapt clientii cei mai mici iti ocupa cel mai mult timp.

Care au fost marile praguri cu care v-ati confruntat la inceput si cum ati reusit sa treceti peste ele?

  • Sa iesi din zona de confort -> ne-am dat demisia
  • Sa nu fii dezamagit ca ce-i in mintea ta nu se transpune in realitate -> te ajustezi in permanenta.

Ce lectie credeti ca e foarte importanta pentru un tanar antreprenor?

  • Sa scrie ACUM un A4 cu ideea business-ului. Insa inainte sa deschizi word-ul, gandeste-te ce te pasioneaza cu adevarat, la ce-ai putea munci pana la 3 dimineata fara sa te simti obosit? Nu te gandi ca sunt un milion de fotografi pe lumea asta sau ca in nu-stiu-ce industrie se plateste prost. O sa fii uimit sa vezi cum simti un business de care nu esti pasionat dar mai ales cum simt altii ca nu esti pasionat.

In ce stadiu se afla acum ideea voastra transformata in business?

  • Produs functional, clienti platitori, suntem in faza de scalare.

Ce planuri aveti pentru urmatoarele 30 de zile? Luna viitoare vedem ce ati realizat si ce nu si de ce.

  • 5 clienti noi.

Ai alte experiente de business, scrie-le cu incredere mai jos.

Cu bine,

AlterEgo

Află mai multe despre platforma noastră de GDPR, pe care o pot folosi chiar și business-urile de ponei roz gonflabili cu eșarfă, pe AlterEgo Technology.

Vrei să ne cunoaștem mai bine? Ne găsești pe:

👉 Facebook – AlterEgoOvidiuCiprian

👉 Instagram – Ciprian

👉 LinkedIn – CiprianOvidiu

👉 Medium – AlterEgoOvidiu

👉 Spotify – Muzica pe care lucrăm

Adaugă un comentariu
Numele tau *
Email *
Mesajul tău